مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و با حضور گسترده مردم گرگان در مصلی نماز جمعه این شهرستان برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیات نورانی قرآن آغاز شد و بعد از آن دعای افتتاح و مناجات شب قدرو مداحی توسط ذاکرین اهل بیت(ع) در رثای امام خمینی (ره) انجام شد.

در ادامه این مراسم  آیت الله سید مجتبی نورمفیدی طی سخنانی به شخصیت گهر بار امام راحل پرداخت و سپس مراسم قرآن به سر توسط حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه دراستان گلستان و امام جمعه گرگان برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی کمالان نیوز: آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در مراسم بیست ونهمین ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) در مصلی گرگان اظهار کرد: امشب بیست و نهمین سالگرد ارتحال عارف واصل، سالک الی الله رهبر فقید انقلاب اسلامی است، همچنین شب ضربت خوردن امیر متقیان امیرمومنان و شب ۱۹ ماه مبارک رمضان که احتمالا یکی از شب های قدر است، شبی که خداوند خطاب به پیامبر اکرم(ص) می فرماید «مااَدراکَ ما لَیلَهُ القَدر»، خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) با آن سطح از فهم و درک و دانش و معرفت می فرماید تو چه می دانی شب قدر چیست ؟ در این جا متکلم خدا و مخاطب هم پیامبراکرم (ص)است.

وی با اشاره به حقیقت شب قدر از دیدگاه امام راحل بیان داشت: امروز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم که اگر حقیقت شب قدر را درک کنیم و اگر با شب قدر مانوس شویم می تواند برای ما راهگشا باشد.

آیت الله نورمفیدی گفت: ما در یک شرایط بسیار بسیار خطیر به سر می بریم امام راحل در یکی از سخنان خود می فرماید اگر ما سّر لیله القدر و سّر نزول ملائکه در شب های قدر را بدانیم همه مشکلات برای ما آسان می شود.

وی متذکر شد: امام راحل می فرمود تمام مشکلات برای این است که ما محجوب هستیم، واقعیت را آنطور که هست و نظام هستی را آنطور که تنظیم شده است مشاهده کنیم اگر سّر شب قدر را بفهمیم هم مشکلات شخصی هم مشکلات اجتماعی و مشکلاتی که امروز جامعه و انقلاب ما با آن درگیر است برطرف می شود.

آیت الله نورمفیدی یادآور شد: چه اتفاقی در شب قدر رخ می دهد؟ استعداد انسان برای شب قدر خیلی مهم است، آمادگی انسان ها متفاوت است در روایات داریم شب قدر انسان ها با هم فرق دارد و بعضی انسان ها آمادگی دارند و برخی ندارند، یا برخی آمادگی کمتری دارند و برخی آمادگی بیشتر، شب قدر فقط این نیست که اجتماع کنیم و قرآن سر بگیریم این صورت ظاهری عمل ماست اما سّرلیله القدر چیست؟ اینکه امشب چه اتفاقی در عالم رخ می دهد این بستگی به این دارد که ما چقدر به آن آماداگی داشته باشیم.

وی اظهارکرد: این آمادگی بستگی دارد به آمادگی هایی که در ماه شعبان و رجب کسب کرده ایم، اگر این آمادگی برای ما ایجاد شود این مقدمات می تواند به ما کمک کند ما به هدیه و تحفه ای دست یابیم.

آیت الله نورمفیدی گفت:  امام راحل(ره) در مواضع مختلف چه در سخنرانی ها و چه در نوشته جات می فرماید: شب قدر سه مرتبه دارد، از مجموع مطالب و سخنان امام راحل به دست می آید امام اگراین سخنان را گفته خودش عامل بوده است، یعنی خودش به یک نقطه ای رسیده که توانسته فریاد اصلاح جامعه را بلند کند و جامعه را بیدار کند.

وی تصریح کرد: مرتبه اول شب قدر همانی است که همه ما شنیده ایم و برای عموم مردم بیان شده است، شب قدر شبی است که رزق و روزی، عمر انسان ها، مرگ انسان ها، اجل انسان ها و مقدرات انسان ها در این شب تعیین می شود و پایین ترین مرتبه شب قدر است؛ نهایت کاری که می توانیم نجام دهیم این است که با آمادگی های قبلی و با دعاو گریه و زاری به درگاه خدا در مقدرات امشب تاثیر بگذاریم.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: امام راحل عظیم الشأن درباره این مرتبه از شب قدر می فرماید شب قدر شب مکاشفه رسول خدا و ائمه هدی است، از این جهت که کشف جمیع امور ملکوتیه از غیب ملکوت برای آن ها می شود، شبی است که پرده ها برای امام زمان (عج) و برای رسول خدا و ائمه کنار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در این شب ملائکه موکله بر هر امری ازامور برای آن حضرات در نقشه غیب ظاهر می شود و جمیع اموری  که در طول مدت سال برای خلائق تقدیر شده و در انوارعالیه مکتوب شده بر آن ها مکشوف ومعلوم می گردد، این مکاشفه یک مکاشفه تام است وهمه چیز این مکاشفه و تمام ذرات عالم طبیعت بر ولی عصر (عج) آشکار می شود.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: به تعبیر امام راحل هیچ امری بر ولی امر از امور رعیت مخفی نخواهد بود، امشب شبی است که پرده ها کنار می رود و ولی امر تمام مقدرات سال را در آن به عینه می بیند، امام می فرماید این به آن معنا نیست که درطول بقیه سال این مکاشفه نباشد ولی خدا در همه اوقات می تواند این مکاشفه را داشته باشد گاهی به اجمال و گاهی به تفسیر.

وی تصریح کرد: این همان چیزی است که امام باقر (ع ) درروایت می فرماید درشب قدر به ولی امر تفسیر کارها و حوادث نازل می شود و او به امر خدا در رابطه با خویشتن و دیگر مردم قول هایی می دهد، این پایین ترین مرتبه شب قدر است کاری که ما می توانیم انجام دهیم این  است که با دعاو آمادگی قلبی با زدودن قلب از سیاهی و کینه وکدورت به مرحله ای برسیم که با توسل به ولی امر و صاحب الزمان از او بخواهیم در آن نکاتی که مربوط به سال آینده ماست دستور به سعادت ودستوربه پاک شدن اوراق زندگی از گناه بدهد.

وی گفت:  این پایین ترین مرتبه است که آمادگی می خواهد کسی که راه دیگری رفته و امشب بخواهد یکباره وارد مجلس شود وبخواهد این راه را عوض کند نمی تواند، در روایت داریم در ماه مبارک رمضان شیطان غل و زنجیر می شود ، ممکن است به ذهن بیاید اگر شیطان غل و زنجیر می شود پس این همه گناه چیست؟ این چه غل و زنجیری است که در عین حال از ما گناه سر می زند؟ امام راحل به این سوال پاسخ دادند و فرمودند شیطان قبل از ماه رمضان و قبل از اینکه غل و زنجیر شود ما را مثل ساعت کوک می کند و در این یک ماه که شیاطین در بند زنجیرند شما به صورت خودکار به معاصی و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول شوید.

 آیت الله نورمفیدی گفت: بله شیطان ما را کوک می کندتا طبق کوک شیطان به کارهای خود ادامه دهیم و آخر ماه رمضان پس از سپری شدن شهر صیام که شیاطین از زنجیرها آزاد می گردند اصلاح شده باشید و فریب شیطان را نخورید، این در واقع فرصتی است برای در زنجیر بودن شیطان و اینکه ما بتوانیم خود را بسازیم؛ کسی که با کوک شیطان کوک شده باشد در شب قدر دلش صاف نمی شود، اشک از چشمانش جاری نمی شود و دلش رقیق نمی شود تا بتواند تاثیر بگذارد و توجه ولی امر را جلب کند و از او بخواهد در مقدرات او تاثیر بگذارد.

وی اظهار کرد: مرتبه بالاتر در شب قدر که برای خواص از اهل ایمان است انسان در شب قدر وصل می شود نه اینکه از دیگری بخواهد، شب قدر شبی است که پیامبر خاتم وصل شد، شب قدر شبی است که شب تام اولیا خداست؛ امام خمینی (ره) می فرماید ماه رمضان که ماه مبارکی است ممکن است برای این باشد که ولی اعظم یعنی رسول خدا (ص)واصل شده است و پس از وصول، ملائکه و قرآن را نازل کرده است.

آیت الله نورمفیدی گفت: اینکه به قدرت پیامبر اکرم(ص) ملائکه نازل می شوند و به قدرت ولی اعظم قرآن نازل می شود جمله ای است که دنیایی از معارف در آن وجود دارد؛ پیامبراکرم (ص)بعد از ریاضت ها  و مجاهدت ها آن قدر اوج گرفت و بالا رفت که به وصال حق تعالی نازل شد، چون به وصال حق تعالی نازل شد توانست قرآن  را از خداوند تبارک و تعالی دریافت کند و وقتی قرآن را دریافت کرد او بود که قرآن رانازل کردو به زمین اورد و برای ما بیان کرد.

وی افزود: این مرتبه از شب قدر برای خواص از اهل ایمان هم می تواند اتفاق بیفتد، شبی که بعداز یک سال مراقبه به وصال می رسند این مرتبه از شب قبر اگر بخواهد درک شود یک مراقبه طولانی یک ساله می خواهد، انسان یک سال باید مراقب واجبات و محرمات باشد تا بتواند امشب را  و شب قدر را درک کند و این امکان دارد، البته نه با این رسمی که ما زندگی می کنیم کسی که در طول سال مراقبت می کند به اوجی می رسد که می تواند به قدروصل شود و حقایق از عالم غیب اشکار شود.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: در مرتبه سوم از خواص از عرفا و اولیا که ممکن است برای آن ها اتفاق بیفتد شب قدر یعنی همه عالم ماده، امام راحل می گوید عالم در واقع یک شب است ویک روز؛ شب چون ظلمت و تاریکی است وقتی که خداوند متعال وجودش تنزل می کند مظاهرش به عالم ماده می رسد تاریکی است ما در این عالم تاریک زندگی می کنیم و روزش هم روز بازگشت است، به تعبیر امام راحل لیله القدر محمدی و یوم القیامه احمدی ، روز، روزِ بازگشت است.

وی با طرح این پرسش که چرا از قیامت تعبیر به روز می شود؟ گفت: اگر تمام قرآن و روایات را نگاه کنید در رابطه با قیامت گفته شده یوم القیامه، چرا؟ چون قیامت عین روز در آن آشکار و عیان است و هیچ چیز مخفی در آن وجود ندارد، این مرتبه از شب قدر یک عمر مراقبت می خواهد که ما در درک مرتبه اولش مانده ایم.

آیت الله نورمفیدی گفت: امام راحل میفرماید شب قدر سه مرتبه دارد که هر کدام  آمادگی خاصی را می طلبد، مرتبه اول یک آمادگی یک تا سه ماه می خواهد، مرتبه دوم آمادگی سالانه می خواهد، مرتبه سوم آمادگی عمر می خواهد و اگر ما این حقیقت را درک کنیم مشکلات ما حل می شود.

 وی افزود:  امام راحل کسی بود که من گمان می کنم سّر لیله القدر را درک کرده بود و همچنین امام همچون پیامبر(ص) به ادب الهی تربیت شد.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمود خداوند تبارک و تعالی پیامبر را به ادب خود تربیت کرد، وقتی ادب او کامل شد فرمود بعد از آنی که که خلق عظیم دست پیدا کرد امر دین و امت را وقتی به دست پیامبر سپرد که به مقام خلق عظیم رسید آنگاه به او فرمود حالا برو تدبیر کن امور بندگان راو آنگاه سیاست کن مردم را، امام در چنین تربیتی، اول تربیت شد و آنگاه وارد سیاست و تدبیر امور جامعه شد.

وی تصریح کرد:  امام در دامان اساتید بزرگی مثل آیت العظمی شاه آبادی تربیت شد، شاه آبادی کسی بود که خودش در دامان آخوند خراسانی ومیرزای شیرزای تربیت شده بود، نسل جوان با این سرمایه های ماباید آشنا شوند و باید بدانند روحانیت شیعه چه سرمایه هایی داشته، دارد وخواهد داشت.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: جوانان باید در مورد آن روحانیتی را که دلسوزانه برای مردم کار کرده است بدانند. امام راحل در نزد آیت الله شاه ابادی تنها عرفان نیاموخت، مهمترین ارکان شخصیت امام از شاه آبادی گرفته شد، فقیه سیاست مدار عارفی که بیشترین نقش در تکوین شخصیت امام راحل داشت برای همین است که امام می گوید آیت الله شاه آبادی حق حیات روحانی به گردن من دارد و من به دست و زبان از عهده شکر او بر نمی آیم.

وی افزود: یک روحانی یه لا قبا در عصر خودش ۹۰ سال پیش به زبان فرانسه مسلط بود وبه تعبیر امام من در طول عمرم روحی به لطافت و ظرافت آیت الله شاه آبادی ندیدم، هفت سال از او استفاده کردم ولی اگر ۷۰ سال تدریس می کرد من در هر درس او حاضر می شدم چون هرروز حرف تازه برای گفتن داشت.

وی گفت: آیت الله شاه آبادی یک عارفی است که در عرصه فقاهت فتاوای روشنگرانه و به روز او در ۹۰ سال پیش راهگشاست، در ۹۰ سال پیش که تازه رادیو به ایران آمده بود و اکثر روحانیون فتوا بر علیه اش داده بودند این فقیه روشن بین درباره رادیو اظهار تاسف می کند که رادیو یک وسیله خوبی است که باید در دست مسلمانان باشه که نیست، این چیز مفیدی است که می تواند استفاده های خوبی برای تبلیغ و ترویج دانش و فرهنگ شود و هم می تواند استفاده بد داشته باشد، خریدن رادیو برای استفاده های درست هیچ مانعی ندارد یا زمانی که بلندگوتازه وارد شده بود می گفتند بلندگو حرام است به مساجد اجازه نصب بلندگو نمی دادند اما این فقیه روشن ضمیر گفت تا من هستم بلندگو بگذارید تا حجت بر مردم تمام شود، باید از آن استفاده شود.

آیت الله نورمفیدی گفت: آیت الله شاه آبادی در عرصه سیاست هم غوغایی برابر رضاخان بوده و مرد شجاعی بود، وقتی رضاخان وزیر جنگ بود آیت الله مدرس در مجلس می گفت این رضاخان منافع و مضراتی دارد ما باید کمک کنیم ضررهایش را اصلاح کنیم تا منافعش به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: مدرس بعدها دشمن درجه یک رضاخان شد اما مرحوم شاه آبادی فرمود شما ان مردک را نشناختید این مردک الان تظاهر به دین داری می کند رضاخان آن موقع مقابل دسته ها راه می افتاد و روضه می گرفت اما به محض اینکه قدرت پیدا کند تیشه به ریشه اسلام می زند و اولین کسی که لگد می زند به خود توست، این عالم این قدروشن بین بود و به صراحت مقابل رضاخان می ایستاد به همین دلیل امام مجذوب این شخصیت شده بود.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد:  به دستور رضاخان منبرشاه آبادی را از مسجد بردند چون دائما علیه رضاخان حرف می زد اما این فرد ایستاد در همان جایی که منبر بود گفت من می خواهم خریت این چهارودار را به او ثابت کنم او فکر می کند که منبر حرف میزند باید بفهمد که من هستم که صحبت می کنم.

وی تصریح کرد: آیت الله شاه آبادی یک فقیه روشن و آشنای به زمان، یک سیاستمدار  شجاع و یک عارف واصل با روح لطیف بود، امام در چنین دامنی تربیت شد، امام راحل هم چنین فقیهی بسط شکن ، اندیشمندی آشنای به زمان و عارفی واصل و دلسوخته بود. وقتی این مقدمات را در خود آماده کرد وارد میدان شد و فریاد بیداری ملت را سر داد، امام هیچگاه از انقلاب پشیمان نبود و اگر امروز هم بود از انقلاب پشیمان نبود.

وی ادامه داد:  اگر امروز که بعد از ۴۰ سال از انقلاب گذشته می آمد همه این مشکلات را می دید باز همان شرایط سال ۵۷ بود  باز هم همان کار را می کرد که آن سال کرد.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: شعار امام قیام برای خدا بود، او وظیفه بیداری داشت او ملت را بیدار کرد اینکه ما بعدش چه کاری کنیم و در آینده به کجا برویم دلیلی نمیشود که بگوییم امام از گذشته اش پشیمان است، امام ملت و جوانان را بیدار کرد، بیداری جوانان همین که از مراکز فحشا و فساد آمدند وبه جبهه ها رفتند و خون خود را برای دفاع اسلام و مملکت دادند بیداری ازاین بالاتر، این بیداری  هیچگاه از بین نمی رود.

وی تصریح کرد: این ایام برخی ها که با  تاریخ و مسائل آشنا نیستند می گویند رضاخان که بود و چه گفت؛ قدری تاریخ مطالعه کنیم رضاخان قلدر اگرخط آهن کشید اگر ارتش تاسیس کرد خیانت های او را ببینید، او دست نشانده انگلیس بود وقتی نیروی دریایی حمله می کند به جنوب ایران و به فرمانده نیروی دریایی دستور ترک مقاومت می دهد، به سربازان جان برکف ایران که در رود ارس در مقابل شوروی ایستاده بودند دستور ترک مقاومت داد چند قسمت از ایران در زمان رضاخان جدا شده است. اما جوانانی که تربیت شده امام راحل بودند هشت سال در برابر همه دنیا ایستادند و یک وجب از خاک این کشور رابه دشمن تسلیم نکردند.

آیت الله نورمفیدی گفت: امروز مشکلات زیاد داریم، مردم گرفتاری زیاد دارند، امروز دشمنان دست به دست هم داده اند و ما را تهدید می کنند، امروز شرایط حساسی است همه با هم  ید واحد باید باشیم و از استقلال کشور حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: امروز مشکلات زیادی داریم و مسئولان و مدیران و مردم بدانند راه حل همه مشکلات با شب قدر است، کسی که با لیله القدر مانوس باشد ظلم نمی کند، کسی که حقیقت لیله القدر را درک کند حق دیگران را نمی خورد در حق مردم اجحاف نمی کند، تهمت و ناسزا نمی گوید،  تخم تفرقه نمی گوید.

آیت الله نورمفیدی گفت: هر قلم و سخنی که در صدد انشقاق ملت ایران برداشته شود قلب امام زمان (عج) به درد می آید و او را ناخوشنود خواهد کرد.

وی افزود: ما امروز در شرایط تاریخی هستیم با امام زمان عهد و پیمان ببندیم درصدد اصلاح خود برآییم، همه ما مسئول هستیم امروز باید امید در جامعه را با اتصال به لیله القدر تقویت کنیم./تصاویر

این خبر را به اشتراک بگذارید :